top of page

Klokker er som smash

Klokker er som smash - har du først satt i gang skal det godt gjøres å holde seg til en. Under pandemien steg klokkemarkedet til nye høyder. På statlig subsidiert hjemmekontor kunne nordmenn handle luksusklokker som aldri før.

Utviklingen mange trodde var en boble har holdt seg overraskende godt, mange elsker rett og slett klokker. Spennet er stort - fra Reodor Felgen karakterer som samler på all verdens mulig skrap, til eiendomsmeglere med blendahvite tenner og en Rolex Yachtmaster som er godt plassert i fleisen din før du rekker å si arealeffektiv bolig. Blant den norske kolonien i Marbella er fenomenet "trekketid" obligatorisk i en hver lunsj. Ritualet består av at en av lunsjens deltagere brøler ut trekketiiiid!, før samtlige drar lanken over hode og gir sine mekaniske herligheter litt velfortjent kjærlighet. Da er det ikke veldig fett å sitte med sin driftssikre Casio med innebygd kalkulator-funksjon, selv om ekte klokkerister vet at Casio ikke er noe man kødder med.


I disse dager venter vi spent på hvordan KI-bølgen skal revolusjonere livene våres. Den nye infrastrukturen skal endre hverdag, arbeidsliv og kanskje samfunnet slik vi kjenner det. Mulighetene og effektene er mange, men jeg mener den viktigste konsekvensen ofte er underkommunisert. I en verdig full av masseprodusert innhold og produkter laget av maskiner kommer vi til å skrike etter alt som er menneskeskapt. Vi ser det allerede i klesmarkedet, hvor vintage er dødspopulært. Loppemarkeder blir en visitt tilbake til en fortid hvor alt føltes litt mer ekte ut. Det samme vil gjelde klokker, en mekanisk herlighet satt sammen av en urmaker rundt lanken vil alltid trumfe masseprodusert drit.


Mennesket har alltid hatt høy betalingsvillighet for alt som glinser, glitrer, gir status og er lagt mengder med blod, svette og tårer i. Men hvor høy? Det skal vi finne ut i dag, hvor vi går gjennom de ti dyreste klokkene i historien.


10. plass

Patek Philippe Ref. 1518 “Prince Mohammed Tewfik A. Toussou”

Pris: 9,57 millioner USD


ree

Denne spesielle varianten av Patek Philippe Ref. 1518 skiller seg ut både historisk og estetisk. Uret ble bestilt av prins Mohammed Tewfik A. Toussou og har en sjelden fransk kalender, i tillegg til den klassiske kombinasjonen av kronograf og evighetskalender som gjør 1518 til et av Pateks mest betydningsfulle modeller. Det unike oppsettet, sammen med dokumentert kongelig eierskap og utmerket originaltilstand, bidrar til at dette eksemplaret oppnådde en pris på nær ti millioner dollar. Et ur som representerer både teknisk finesse og et viktig kapittel i Pateks tidlige komplikasjonshistorie.


Eierskap: Opprinnelig eid av den egyptiske prinsen som bestilte klokken, og deretter solgt fra hans bo i 2021. I dag eies den av en anonym kjøper fra Sotheby’s-auksjonen.


9.plass

Patek Philippe Ref. 1518 i stål

Pris: 17,6 millioner USD


ree

Patek Philippe Ref. 1518 i stål regnes som et av de mest ettertraktede armbåndsurene i verden, mye på grunn av det uvanlige materialbruket. De fleste 1518-modeller ble levert i gull, men bare fire eksemplarer er kjent i stål, noe som gjør modellen til en sjelden avvikende variant i merkets historikk. At den i tillegg representerer verdens første serieproduserte armbåndsur med både kronograf og evighetskalender, forsterker dens betydning. Kombinasjonen av teknisk pionerarbeid, ekstremt lavt opplag og uvanlig robust utførelse for perioden, bidro til at dette uret oppnådde en pris rundt 17,6 millioner dollar – et nivå som understreker hvor høyt samlermarkedet verdsetter knapphet fremfor alt.


Eierskap: Dette ekstremt sjeldne eksemplaret er solgt flere ganger på auksjon, sist til en anonym kjøper. Den er dermed fortsatt i privat, anonymt eie.


8.plass

Rolex Cosmograph Daytona “Paul Newman” Ref. 6239

Pris: 17, 75 millioner USD


ree

Skuespilleren Paul Newmans personlige Daytona, solgt i 2017 og lenge tidenes dyreste armbåndsur på auksjon. Rolex Daytona 6239 skiller seg fra alle andre Daytona-modeller ved at den har en unik proveniens: Den ble båret daglig av Paul Newman . Modellen i seg selv er en klassiker, men det er kombinasjonen av personlig eierskap, original tilstand og den ikoniske “Paul Newman”-tavlen som gjør den historisk. Klokken ble gitt til Newman av hans kone, med en personlig inskripsjon på baksiden, og dette menneskelige elementet har hatt stor betydning for samlerverdi og symbolikk. Da uret ble solgt i 2017, satte det en ny rekord på 17,75 millioner dollar, og viser hvor langt provenance alene kan løfte verdien av en ellers relativt enkel vintage-kronograf.


Eierskap: Klokken tilhørte Paul Newman selv og ble deretter gitt videre i familien før den ble solgt på Phillips i 2017. Den eies nå av en anonym internasjonal samler.


7.plass

Jacob & Co. Billionaire Watch

Pris: 18 millioner USD


ree

Jacob & Co. Billionaire Watch ble utviklet som en demonstrasjon av ekstrem juvelkunst kombinert med et høykvalitets mekanisk verk. Klokken er dominert av store emerald-cut diamanter som danner både armbånd og kasse, og den åpne konstruksjonen avslører et håndtrukket tourbillon-verk som gir et teknisk ankerpunkt i et ellers juveldrevet design. Selv om urverket i seg selv er godt utført, er det den massive diamantmengden og det helhetlige uttrykket som definerer modellen. Prisen på rundt 18 millioner dollar reflekterer ikke bare edelsteinene, men også posisjonen klokken har fått som et av de mest spektakulære smykkeurene produsert i moderne tid. Cristiano Ronaldo og Floyd Maywheater, som ikke akkuratt hater å skille seg ut er stolte ambassadører av merket.


Eierskap: Den originale Billionaire-modellen ble kjøpt av Floyd Mayweather, som fortsatt er den eneste offisielt kjente eieren. Klokken brukes aktivt og omtales som en del av hans samling.


6.plass

Patek Philippe Henry Graves Supercomplication

Pris: 24 millioner USD


ree

Et håndlaget lommeur fra 1930-tallet med 24 komplikasjoner, bestilt av bankmannen Henry Graves Jr., og lenge ansett som verdens mest kompliserte mekaniske klokke før dataverktøyets tidsalder. Henry Graves Supercomplication er et av de mest betydningsfulle urmakerarbeidene som noensinne er produsert. Bestilt på 1920-tallet og fullført i 1933, representerer det et teknologisk og håndverksmessig toppunkt oppnådd uten moderne konstruksjonsverktøy. Uret inneholder blant annet evighetskalender, minuttrepetisjon, soloppgang og solnedgang for New York, og et komplekst stjernekart – funksjoner som krever ekstrem presisjon i dimensjonering og mekanikk. Historien bak bestillingen, rivaliseringen mellom samlere i perioden og den utsøkte utførelsen har gjort verket legendarisk. Da det ble solgt for rundt 24 millioner dollar, bekreftet det sin status som et av historiens mest betydningsfulle og ettertraktede horologiske kunstverk.


Eierskap: Etter et langt eierskap fra Henry Graves-familien og senere Seth G. Atwood, ble den i 2014 solgt på Sotheby’s til en anonym samler. Den er i dag privat og anonymt eid.


5.plass

Chopard 201-Carat Watch

Pris: 25 millioner USD


ree

Et smykkeur fra år 2000, bestående av 201 carat diamanter, inkludert tre store hjerteformede stener og et mekanisk blomsterlignende åpningssystem.


Chopard 201-Carat Watch er et av de mest juveldominerte urene som noen gang er laget. Klokken kombinerer et relativt enkelt urverk med et svært avansert smykkeoppsett bestående av en rekke hvite og fargede diamanter, der tre store hjerteformede stener utgjør sentrum av designet. Disse er montert på et mekanisk system som kan åpne seg og avdekke den lille urskiven under, noe som gir uret en distinkt, nesten skulpturell karakter. Klokkens verdi ligger hovedsakelig i de sjeldne og store diamantene, samt den tekniske presisjonen som kreves for å integrere et bevegelig mekanisk element i et så tungt juvelbasert design. Resultatet er et verk som fremstår mer som et haute joaillerie-objekt enn et tradisjonelt tidsinstrument.


Eierskap: Kjent for å ha blitt solgt til en privat kjøper rundt år 2000, men kjøperens identitet er aldri offentliggjort. Klokken er derfor i anonymt privat eie.


4.plass

Breguet No. 160 “Marie-Antoinette”

Pris: 30 millioner USD


ree

Et historisk lommeur bestilt på 1780-tallet, fullført i 1827, og lenge omtalt som verdens mest komplekse klokke for sin tid. Breguet No. 160, ofte kalt “Marie-Antoinette”, representerer et av de mest ambisiøse urmakerprosjektene fra den mekaniske tidsalderen. Bestillingen kom med instruksen om å inkludere alle kjente komplikasjoner, uten hensyn til tid eller kostnad, noe som resulterte i et verk som tok flere tiår å fullføre. Uret omfatter blant annet evighetskalender, minuttrepetisjon, termometer, kronograf og en rekke tekniske løsninger som var svært avanserte for 1700- og tidlig 1800-tallet. Den lange og dramatiske historien – det ble fullført etter både bestillerens og urmakerens død, og senere stjålet og gjenfunnet – har bidratt til å øke både mytologien og markedsverdien. I dag står det som et symbol på håndverkets ytterste muligheter før industrialisering og moderne beregningsverktøy.


Eierskap: Bestilt rundt 1783 for dronning Marie-Antoinette, trolig av grev Axel von Fersen, men bestiller er ikke 100 % sikker. Ble værende hos Breguet til slutten av 1800-tallet, deretter solgt til samlere, til slutt inn i samlingen til Sir David Lionel Salomons, en kjent Breguet-samler.Donert til L.A. Mayer Museum for Islamic Art i Jerusalem av hans datter Vera Bryce Salomons.


Bonus

Rolex Submariner

Pris (2025): 129 700 NOK/ 12 685 USD

Ser man på antall solgte modeller multiplisert med dagens pris så har Submariner omsatt for 53,8 milliarder USD.



ree

Rolex Submariner er en av verdens mest gjenkjennelige og innflytelsesrike sportsklokker. Lansert i 1953 som et profesjonelt verktøy for dykkere, var den blant de første armbåndsurene som kombinerte robust vanntetthet med høy presisjon og lesbarhet. Modellen kjennetegnes av sin roterende bezel, tydelige indekser og en kasse konstruert for å tåle både dypvann og daglig bruk. Gjennom tiårene har Submariner utviklet seg teknisk, men designet har forblitt bemerkelsesverdig konsekvent, noe som har gjort den til et symbol på funksjonell eleganse. Den er kjent for sin pålitelighet, sin allsidighet og sin sterke posisjon i samlermarkedet, og regnes i dag som en moderne standard for hva en luksuriøs sportsdykker skal være.


Klokken har hatt en betydelig prisstigning siden lansering:

Rolex Submariner

Pris (NOK)

Prisstigning i %

Inflasjon ( Norge)

1953

1 200

-

-

1960

1 900

58,3%

29%

1970

3 600

89,5%

37%

1980

5 800

61,1%

110%

1990

18 900

225,9%

85%

2000

42 500

124,9%

23%

2010

51 800

21,9%

20%

2020

104 500

101,6%

21%

2025

127 900

22,4%

17%



Eierskap: Meg en vakker dag.


3.plass

Patek Philippe Grandmaster Chime Ref. 6300A-010

Pris: 31 millioner USD


ree

Unikt stålur laget for veldedighetsauksjonen Only Watch, med 20 komplikasjoner og to vendbare urskiver. Verdens dyreste klokke solgt på auksjon. Grandmaster Chime Ref. 6300A-010 representerer Patek Philippes mest avanserte moderne urmakeri i én enkelt modell. Den spesielle utgaven i stål ble laget som et unikum for Only Watch, noe som i seg selv er svært uvanlig, ettersom Patek sjelden produserer hyperkomplikasjoner i dette materialet. Uret kombinerer 20 komplikasjoner, blant annet grande og petite sonnerie, minuttrepetisjon, alarm som slår tiden med gonger, og en fullt integrert evighetskalender. Kassen er vendbar, slik at hver side har sin egen funksjonsorienterte skive. Da klokken ble solgt for rundt 31 millioner dollar, etablerte den ikke bare en rekord i pris, men også en markering av hvilken posisjon teknisk toppklasse og filantropisk sammenheng kan ha i det moderne auksjonsmarkedet.


Eierskap: Solgt på Only Watch-auksjonen i 2019 til en anonym telefonbyder. Klokken er derfor i privat, anonymt eie i dag.


2.plass

Graff Diamonds “The Fascination"

Pris: 40 millioner USD


ree

The Fascination er et eksempel på Graff Diamonds’ evne til å kombinere avansert smykkekunst med funksjonell urmakeri. Klokken er bygget rundt en sjelden pæreformet diamant av eksepsjonell kvalitet, som samtidig fungerer som både smykke og sentral visuell komponent i uret. Den avtakbare hoveddiamanten kan festes i en spesiallaget ring, noe som gir stykket en fleksibilitet som er unik i denne prisklassen. Resten av uret er dekket av nøye matchede hvite diamanter som danner et helhetlig og teknisk krevende armbånd. Verdien ligger i steinenes sjeldenhet, den presise innfatningen og det modulære designet som gjør verket til et av de mest eksklusive smykkeurene noensinne presentert.


Eierskap: Graff showpiece modell uten kjent auksjonshistorikk eller bekreftet kjøper. Den antas derfor fortsatt å være i Graffs private samling. Med en meget streng dommer kan man sette nåværende verdi til null kroner, eller kostnader gått med til å produsere klokken.


1.plass

Graff Diamonds “Hallucination”

Pris: 55 millioner USD


Kan vel kanskje argumenteres for at dette ikke er en klokke i det hele tatt..
Kan vel kanskje argumenteres for at dette ikke er en klokke i det hele tatt..

Et unikt smykkeur presentert i 2014, bestående av rundt 110 carat sjeldne fancy-fargede diamanter satt i platina. Ofte omtalt som verdens dyreste klokke.Hallucination er et verk som plasserer Graff i en egen kategori innen haute joaillerie. Klokken er ikke designet som et tradisjonelt tidsinstrument, men som en demonstrasjon av ekstreme edelsteiner og avansert innfatningsarbeid. De mange fargede diamantene – i sjeldne nyanser av rosa, blått, gult, grønt og oransje – er nøye valgt for å oppnå en visuell helhet, samtidig som hver stein har høy individuell kvalitet. Selve urverket er relativt enkelt, men fungerer som et diskret sentrum i en ellers diamantdominert komposisjon. Prisen på rundt 55 millioner dollar gjenspeiler ikke bare materialverdien, men også den tekniske kompleksiteten ved å kombinere så mange sjeldne steiner i én harmonisk struktur. Hallucination står i dag som et av de mest bemerkelsesverdige eksemplene på hvor langt grensene for smykkeur kan strekkes.


Eierskap: Klokken har aldri vært registrert solgt og har fungert som et high-jewellery-showpiece for Graff siden lanseringen i 2014. Alt tyder på at den fortsatt eies av Graff / Laurence Graff. Da kan man faktisk argumentere for at verdien til klokken er null, eller kostnadene som gikk med til å produsere den.


Verdsettelse i seg selv er et spennende fenomen. Enten det gjelder aksjer, eiendom eller en klokke. Vi kan analysere, modellere og holde på med alle mulig fancy metoder for å vurdere hva verdien er. Men i bunn og grunn er det verdt akkurat så mye neste man er villig til å betale.




Kommentarer


bottom of page